Fittipaldi se vrací na závodní okruh!

Fittipaldi

Počátky závodní kariéry

Emerson Fittipaldi, brazilský závodník s charismatickým úsměvem, se narodil do rodiny, kde benzín koloval v žilách. Jeho otec, známý motoristický novinář a komentátor, mu vštípil vášeň pro rychlost už odmala. V sedmi letech seděl Emerson poprvé za volantem motokáry, kterou mu otec vlastnoručně sestrojil. Brzy se ukázalo, že nejde jen o chlapeckou zábavu. Mladý Fittipaldi vynikal talentem a neúnavnou pílí. Závodil s motokárami dlouhých sedm let a sbíral cenné zkušenosti i vítězství. V šestnácti letech přesedlal na formuli Vee, bránu do světa profesionálního motorsportu. Jeho talent neunikl pozornosti a brzy se Emerson ocitl v evropských vodách, kde závodil ve Formuli Ford a Formuli 3. Evropa se stala jeho druhým domovem a zároveň odrazovým můstkem k vrcholům motoristického světa.

Úspěchy v nižších formulích

Jméno Fittipaldi je v motoristickém světě synonymem pro rychlost a talent. Není proto divu, že i mladší generace této slavné brazilské rodiny kráčí ve stopách svých předků. Enzo Fittipaldi, vnuk dvojnásobného mistra světa F1 Emersona Fittipaldiho, si buduje slibnou kariéru v nižších formulích. Jeho cesta začala v motokárách, kde sbíral cenné zkušenosti a vavříny. V roce 2016 se stal mistrem Ginetta Junior Championship, čímž na sebe poprvé výrazně upozornil. Následoval přechod do formule 4, kde v roce 2018 získal titul v šampionátu italské F4. Jeho výkony neunikly pozornosti Ferrari Driver Academy, která ho přijala do svého programu pro talentované mladé jezdce. V roce 2021 se Enzo Fittipaldi přesunul do formule 3, kde závodil za tým Charouz Racing System. I když se mu nepodařilo dosáhnout na stupně vítězů, sbíral cenné body a zkušenosti v konkurenci těch nejlepších mladých jezdců světa. V roce 2022 se přesunul do formule 2, kde hájí barvy týmu Carlin. I když je jeho kariéra teprve v začátcích, Enzo Fittipaldi již dokázal, že má potenciál dosáhnout vrcholu motoristického sportu. Jeho jméno a odhodlání z něj dělají jednoho z nejzajímavějších mladých jezdců současnosti.

Debut ve Formuli 1

Emerson Fittipaldi, brazilský šampion, poprvé okusil královnu motorsportu v roce 1970. Jeho debutová Grand Prix se konala na britském Silverstone, a to s vozem týmu Lotus. Ačkoliv pro mnohé neznámý, Fittipaldi nebyl žádným nováčkem. Za sebou měl úspěchy ve Formuli Ford a Formuli 3, čímž si vysloužil pozornost Colina Chapmana, šéfa Lotusu.

Debut v F1 se nesl ve znamení učení a sbírání zkušeností. Fittipaldiho týmovým kolegou byl tehdy Jochen Rindt, jeden z favoritů na titul. Tragická nehoda Rindta během kvalifikace na Velkou cenu Itálie otevřela Fittipaldimu dveře k nečekané příležitosti. Brazilec se chopil šance a sérií působivých výkonů si dojel pro vítězství v šampionátu v roce 1972. Jeho raketový start a následný titul z něj udělaly hvězdu F1 a inspirovaly generace brazilských závodníků.

Éra v Lotusu a první titul

Přestup Emersona Fittipaldiho do Lotusu v roce 1970 znamenal pro brazilského jezdce zlom v kariéře. Po boku Jochena Rindta usedl do kokpitu revolučního Lotusu 72, vozu, který se měl stát ikonou Formule 1. Rindtova tragická smrt během kvalifikace na Velkou cenu Itálie 1970 však Fittipaldiho postavila do role lídra týmu. Přestože sezóna byla poznamenána smutkem, Fittipaldi se s úkolem vyrovnal skvěle. Zvítězil ve Velké ceně USA a zajistil si tak svůj první titul mistra světa Formule 1. Stal se tak nejmladším šampionem F1 v historii, tento rekord mu vydržel dlouhých 33 let.

Přestup do McLarenu a další triumf

Přestup Emersona Fittipaldiho do McLarenu v roce 1974 znamenal pro brazilského jezdce další milník v kariéře. Po dvou mistrovských titulech s Lotusem se Fittipaldi rozhodl pro změnu a upsal se ambicióznímu týmu vedenému Teddy Mayerem. McLaren M23 se ukázal být konkurenceschopným vozem a Fittipaldi s ním dokázal držet krok s favorizovaným Ferrari Nikiho Laudy. Sezona 1974 byla napínavou bitvou až do posledního závodu a vyvrcholila Fittipaldiho třetím místem ve Watkins Glen, které mu stačilo k zisku jeho druhého titulu mistra světa formule 1. Tento triumf potvrdil Fittipaldiho pozici jednoho z nejlepších pilotů své generace a zároveň nastartoval úspěšnou éru McLarenu ve formuli 1.

Jméno Fittipaldi rezonuje ve světě motorsportu již desítky let. Emerson Fittipaldi, dvojnásobný mistr světa Formule 1, zanechal v tomto sportu nesmazatelnou stopu. Nyní se zdá, že se slavné jméno může do královny motorsportu vrátit. Vnuk Emersona, Enzo Fittipaldi, se pomalu, ale jistě šplhá po žebříčku motoristických kategorií a jeho cílem je jasný – Formule 1.

Mladý Brazilec v současnosti bojuje o titul ve šampionátu Formule 2, a to s týmem Carlin. Jeho výkony nezůstaly bez povšimnutí a nedávno dostal šanci otestovat vůz Formule 1 od Haasu. Tato stáj, se kterou Enzo testoval, má blízko k dalšímu slavnému jménu – Copersucar. Tato brazilská společnost, která se zabývá produkcí cukru a etanolu, byla v 70. letech sponzorem týmu Emersona Fittipaldiho.

Nyní se objevují spekulace, že by se Copersucar mohl vrátit do Formule 1 po boku Enza Fittipaldiho. Pro brazilskou společnost by to byla skvělá příležitost navázat na úspěchy z minulosti a podpořit talentovaného mladého jezdce. Pro Enza by to pak znamenalo splnění snu a šanci kráčet ve stopách svého dědečka.

Fittipaldi, to jméno, které v sobě nese vášeň Brazílie a rychlost formule 1.

Hynek Kvapil

Angažmá u Fittipaldi Automotive

Emerson Fittipaldi, dvojnásobný mistr světa Formule 1, se v roce 1974 rozhodl pro odvážný krok a opustil stáj McLaren, aby se připojil k ambicióznímu projektu svého bratra Wilsona – Fittipaldi Automotive. Tato stáž se stala významnou kapitolou v kariéře brazilského závodníka, ačkoliv ne tak úspěšnou, jak si oba bratři představovali.

Tým Fittipaldi Automotive, známý také pod zkratkou Copersucar, se snažil prorazit ve světě Formule 1 s vlastním vozem a brazilským duchem. Pro Emersona to byla šance stát se nejen pilotem, ale i důležitou součástí rozvoje týmu. Jeho zkušenosti a jméno měly přilákat sponzory a posunout tým na vrchol.

Počáteční nadšení a odhodlání však brzy vystřídaly technické problémy a nedostatek konkurenceschopnosti vozů. Ačkoliv Emerson dokázal i s vozem Fittipaldi dosáhnout několika slušných výsledků, včetně druhého místa ve Velké ceně Brazílie v roce 1978, celkově se tým potýkal s finančními problémy a nedostatkem bodů.

Odchod do americké série CART

Emerson Fittipaldi, dvojnásobný mistr světa Formule 1, se na začátku 80. let rozhodl pro odvážný krok a přesunul se do americké závodní série CART. Tento tah byl pro mnohé překvapivý, jelikož Fittipaldi byl stále na vrcholu sil a závodil za špičkové týmy Formule 1. Jeho rozhodnutí ovlivnilo hned několik faktorů. V prostředí F1 panovala v té době napjatá atmosféra a Fittipaldi toužil po nové výzvě a méně stresujícím prostředí. Série CART mu imponovala svou otevřeností, výkonnými vozy a závody na oválech, které pro něj představovaly něco zcela nového. Přechod do CART nebyl pro Fittipaldiho procházkou růžovou zahradou. Musel se adaptovat na odlišné vozy, strategie a styl závodění. Přesto se mu podařilo dosáhnout v této sérii značných úspěchů. Zavítězil v několika závodech, včetně legendární Indy 500 v roce 1989, a stal se mistrem série CART v roce 1989. Jeho působení v CART pomohlo zvýšit popularitu této série a přilákat další hvězdy z Formule 1.

Dva tituly a triumf na Indy 500

Emerson Fittipaldi, brazilský závodník s charismatickým úsměvem, si podmanil svět motorsportu v 70. letech. Jeho jméno se stalo synonymem pro rychlost, dravost a neutuchající bojovnost na závodních okruzích. Vrcholem jeho kariéry v F1 jsou bezesporu dva tituly mistra světa, které získal v letech 1972 a 1974. První triumf si připsal v barvách Lotusu, druhý pak s McLarenem. Fittipaldiho jízda byla směsicí agresivity a taktické vyzrálosti, čímž si získal respekt soupeřů i obdiv fanoušků. Jeho hvězda zářila naplno i za oceánem. V roce 1989 a 1993 ovládl slavný závod 500 mil Indianapolis, čímž se zapsal do dějin americké motoristické tradice. Vítězství v Indy 500, jednom z nejprestižnějších závodů světa, potvrdilo Fittipaldiho výjimečnost a zařadilo ho mezi legendy motoristického sportu.

Srovnání jezdců F1 s příjmením Fittipaldi
Jméno Tituly mistra světa F1 Vítězství v závodech F1
Emerson Fittipaldi 2 14
Wilson Fittipaldi 0 0

Odkaz legendy motoristického sportu

Emerson Fittipaldi, tohle jméno rezonuje ve světě motoristického sportu dodnes. Brazilský šampion, který dvakrát dobyl titul mistra světa Formule 1, zanechal nesmazatelnou stovu. Jeho agresivní styl jízdy a nekompromisní bojovnost uchvacovaly fanoušky po celém světě. Fittipaldi nebyl jen rychlý, ale i chytrý a takticky vyzrálý závodník. Jeho souboje s legendami jako Niki Lauda nebo Jackie Stewart patří k tomu nejlepšímu, co kdy královna motorsportu nabídla.

Odkaz Emersona Fittipaldiho však přesahuje rámec Formule 1. Po odchodu z královské disciplíny se vrhnul na závody IndyCar, kde slavil další úspěchy včetně vítězství v legendární 500 mil Indianapolis. Jeho vášeň pro motorsport a touha po vítězství ho provázely po celou kariéru. Fittipaldi se stal vzorem pro celou generaci brazilských závodníků a jeho jméno dodnes evokuje vzpomínky na zlatou éru motoristického sportu.

Publikováno: 02. 12. 2024

Kategorie: sport